Museum Plantin-Moretus valt twee keer in de prijzen

Het museum Plantin-Moretus mocht recent twee prestigieuze prijzen ontvangen. Het nieuws van deze internationale erkenning kwam in de media maar weinig aan bod.

De eerste keer was op 17 mei in Londen, bij de uitreiking van de Museums + Heritage awards. The International Award ging naar het citymuseum van Helsinki, maar Plantin-Moretus kreeg de erkenning “Highly Commended”, zeg maar de tweede prijs, in deze internationale museum-competitie. De directeur van het museum, Iris Kockelbergh nam de prijs in ontvangst.

Museums and Heritage

Het museum is trots dat ze internationaal gehonoreerd wordt voor de inspanningen die het museum en de stad Antwerpen de voorbije jaren leverden. Het vernieuwd museumconcept, het nieuwe depot en de nieuwe leeszaal wordt door de professionele vakjury gesmaakt en erkend als een innovatief kwaliteitsvol project.

Op 11 juni, in Porto, werden in Porto de European Design Awards uitgereikt. Een onafhankelijke jury bestaande uit drukkers, uitgevers, journalisten en academici evalueert elk jaar de beste voorbeelden uit ‘communication design’ in Europa.

Kastaar, het Antwerps analoog drukkerscollectief van de grafische ontwerpers An Eisendrath en Stoffel Van den Bergh, en het Museum Plantin-Moretus vielen in de prijzen voor hun samenwerking naar aanleiding van de heropening van het museum. Kastaar behaalde Zilver in de de categorie Miscellaneous Printed. Ze werden gehonoreerd voor hun creatieve insteken waarmee ze sympathie voor het drukkersvak opwekten in Antwerpen.

KastaarDesignAward

Kastaar kreeg gedurende zes maanden het residentschap in de museumshop met de opdracht een merchandisinglijn uit te tekenen die beantwoordt aan het DNA van het museum. Ze haalden hun inspiratie uit de rijke collectie 16de eeuwse letters en houtblokken, interpreteerden de collectie, creëerden en drukten nieuwe producten, postkaarten, coasters, zaadzakjes, een eeuwigdurende kalender …

Bij het brede publiek werden ze vooral bekend door de drukfietsen die ze in opdracht van Museum Plantin-Moretus ontwikkelden en waarmee ze op promotour trokken naar aanleiding van de heropening van het museum.