Crowdfunding: Reviving Type

Twee oud-studenten van Dr. Frank E. Blokland, van zijn lessen op de Academie in Den Haag (KABK), zijn een crowdfunding-project gestart. Céline Hurka and Nóra Békés zijn twee jonge grafisch ontwerpsters en ze deden allebei een type revival project voor de LetterStudio van de KABK. Voor hun revivals bestudeerden ze gedrukte bronnen uit de Koninklijke Bibliotheek. Céline en Nóra bezochten ook het Museum Plantin-Moretus waar ze het historisch materiaal in de collectie konden bekijken (stempels, matrijzen, drukletters).

Céline werkte op de Renaissance-letters van Garamont en Granjon terwijl Nóra de Barok-letters van Nicolas Kis onder de loep nam. Hun gezamenlijk project, dat begon als schoolopdracht, mondde uit in een interessante boek waarin niet alleen de verschillende stijlen van de letters contrasteren, maar ook de verschillende aanpakken om tot een type revival te komen.

Zoals we ook vaak zien bij de studenten van de Expert class Type design waren Céline en Nóra erg onder de indruk van het historisch bronnenmateriaal en ze werkten na hun academiejaar gewoon verder aan hun revival. De karakterset van hun letters breidde verder en verder uit, en hun onderzoek en de daarbij horende database aan archiefmateriaal groeide gelijk mee. Het gevolgde proces werd onderling vergeleken en ze dachten na over hun wederzijde bevindingen en technieken. Zo kwam deze publicatie tot stand.

Het boek gidst de lezer door het proces van het archiefonderzoek, het historische onderzoek, en tenslotte het ontwerp en de productie van de fonts.

Frank Blokland schreef het voorwoord voor het boek. Een kort citaat: ‘By marking the historical and technological boundaries of the punchcutters’ profession and practice, and by stimulating a critical and analytical way of thinking, graphic-design students should be able to acquire a deeper insight in the historical development of the typographic métier. Research, whether scientfically based and/or empirically oriented, will generate additional knowledge on the fundamentals of typography and will undoubtedly learn us more than through merely optically reproducing the historical letter forms.

In this book Nóra and Céline describe and discuss their empirical type-revival processes. Their research can be considered as a sophisticated attempt to calibrate mind and eye. The result provides in-depth insight in their revival processes, forms a guide for further research into the fundamentals of historical type, and functions as a cookbook for those who want to transfer their findings into a digital type revival.’

Meer op deze website.

Praktisch:

– formaat: 23 cm x 17 cm (hxb)
– 144 pagina’s
– 2 kleurendruk
– softcover
– het boek wordt gepresenteerd op de ATypI-conferentie in Tokyo, September 2019